Monday, April 23, 2018 Register | Login

 

 
Fakta

Ashtanga Vinyasa yoga
Ashtanga betyder åtta delar, varav en av dessa är kroppsställningar (=asanas). 

Asanas är vridande, böjande och sträckande kroppsställningar som ska hållas kvar en viss tid samtidigt som man andas långa, djupa andetag. Asana betyder lätt och det är meningen att ställningarna ska intas på ett lättsamt sätt utan att forceras. Regelbunden övning medför att ställningar som från början kan tyckas omöjliga så småningom kan intas med lätthet.

Vinyasa innebär att man synkroniserar andning och rörelse.

Ashtanga vinyasa yoga har sitt ursprung i Mysore, södra Indien.
Pattabhi Jois var mannen som utvecklade denna kraftfulla yogaform.

Kundaliniyoga
Kundaliniyoga är en aktiv och dynamisk yoga. I de flesta övningarna kombineras rörelser med kraftfull andning. Kundaliniyoga består av en kombination kroppsställningar, andningsövningar, meditation och mantran.
Olika yogapass fokuserar på olika delar av kroppen. Det finns exempevis yogapass för att stärka ryggen, förbättra immunförsvaret eller för att balansera olika känslor.

Hathayoga
Hatha betyder kraft och styrka. Ha står för solen, manlig energi, yang och värme. Tha står för månen, kvinnlig energi, ying och kyla. När du tränar Hatha yoga balanserar du den maskulina och feminina energin som finns hos alla.

Ställningarna i Hatha yoga har alltså motsatta energier som stimuleras när man öppnar och stänger muskulatur och leder. Detta gör att kroppen blir mjuk, stark och flexibel genom regelbunden träning. Stelhet, värk och svaghet försvinner successivt

Hatha yogans statiska ställningar bygger upp styrka och ökar flexibiliteten i musklerna så att de blir långa och uthålliga. I och med detta flödar energierna friare och lättare, vilket både lindrar, botar och förebygger sjukdomar.

I Hatha yoga är uppmärksamheten central. För att märka av de positiva effekterna av yoga allra mest är det viktigt att vara närvarande i ställningarna och observera vad som händer med kroppen och sinnet. När en position känns obehaglig är vår naturliga respons att ta oss bort från den. Men Hatha yoga lär oss att stanna kvar och bara andas, trots visst obehag.
Det är här yogans kraft ligger. Sinnet bjuder hela tiden på motstånd, det är dess uppgift. Vår uppgift är att hantera sinnet. Hatha yoga är ett verktyg för att göra just det.


Yin yoga
I Yin yoga sitter man länge och avslappnat i olika ställningar, vilket gör att de djupare strukturerna runt lederna stimuleras och töjs ut. Det är ett idealiskt komplement till varje form av yang yoga, exempelvis ashtanga yogan.

Yin yoga bygger på en filosofi som kombinerar Taoismen från Kina och Yogatraditionen från Indien. Taoismens handlar om att allt i tillvaron har en Yin (=kvinnlig) eller Yang (=manlig) aspekt och att dessa båda kompletterar och balanserar varandra.

Denna yogaform har fokus på meridianer, d v s energikanaler, som man också pratar om inom akupunkturen. Yin yoga är som en akupunkturbehandling utan nålar.

Print  
Yoga

Terminskurser i yoga - dag eller kvällstid (60 minuter)
Längre ner på den här sidan hittar du tider gällande kvällskurser
Kontakta mig om ni är intresserade av kurser dagtid.


Dag- helg- och veckokurser
Är ni en grupp så kan vi tillsammans komma fram till en kurs som tillgodoser era önskemål.
Våren 2017 blir det ett par helgkurser i yoga för gudinnor på Stensunds Folkhögskola. Se förstasidan för mer info/pdf-dokument.

Stolyoga
Stolyoga är en mjukare form av yoga som kan passa den med en något begränsad rörlighet. I stort sett hela passet sker sittande, med några inslag av stående övningar.

Precis som all annan yoga ger den ökad smidighet, balans och kroppskännedom.
Läs mer om stolyoga

Privat undervisning
Kontakta mig för att komma överens om tid och plats.


Andra evenemang med yoga:
Yogapaddling

Information om yogapaddling finns under fliken Yogapaddling

Silveryoga
En kombinationskurs med silversmide och yoga, helg eller veckokurs.
Läs mer
här

Yoga / Meditation
En veckokurs. Ingen renodlad yogakurs sommaren 2017, däremot 3 silveryoga (silversmide och yoga) på Vimmerby-, Stensunds- och Nyköpings Folkhögskola. Läs mer under rubriken silveryoga.
Läs mer om yoga längre ner på den här sidan.


Terminskurs i yoga

Torsdagar
Blandyoga - beskrivning finns längre ner på sidan.
Kursstart: Erbjuder inga kurser under våren 2017
Tid: 
Plats: 


Du kan boka din kurs genom att ringa / maila:
Mobil: 

Mail:


Varmt välkommen
önskar Mia
27:e året som yogautövare
och 10:e året som yogainstruktör (2017)

 

Blandyoga
En härlig yogablandning med övningar hämtade från ashtanga, kundalini, hatha och yinyoga.

Varje yogapass är en serie väl genomtänka rörelser / ställningar som utförs i ett jämt och avslappnat flöde. Vi växlar mellan olika teman som exempelvis ländrygg, axlar/nacke, matsmältning.
Yogan ökar ditt fysiska och psykiska välbefinnande och med andningen i fokus blir träningen som en rörlig meditation.

Blandyoga med fokus på yinyoga
Enstaka övningar hämtade från andra yogaformer. I övrigt fokus på yinyoga.
Ett mycket lugnt och avslappnat pass som går på djupet.


Ashtangayoga

Ashtangayoga
 är en mycket fysisk yoga där andningen är i fokus. Det blir ett härligt flöde då varje rörelse kopplas till ett andetag.
Yogan består av ett antal ställningar som binds samman till olika serier. 
Exempel: se solhälsningen nedan.

Många tror att det krävs mycket god fysik för att kunna utföra ashtangyoga. Det behöver inte vara så. Yogan går att anpassa efter varje individs förmåga.
Jag har haft deltagare i åldrar mellan 20 och 84 år, vissa helt otränade.

Vill man göra passet fysiskt tufft så fungerar det också.
Vissa deltagare har varit vältränade män som jublat över att få svettas. På samma pass har andra njutit av vad de upplevt som "veckans stund för avslappning".


Kundainiyog
a
De flesta kroppsställningarna i kundaliniyoga är relativt lätta att utföra. I de flesta övningarna kombineras rörelser med kraftfull andning, därför brukar man kalla kundaliniyoga för en aktiv och dynamisk yogaform.

Yin Yoga
I Yin yoga sitter man länge och avslappnat i olika ställningar, vilket gör att de djupare strukturerna runt lederna stimuleras och töjs ut.
Det är en mycket mjuk yoga. Inom yinyoga brukar man prata om att "vila sig i form".
Passen växlar mellan olika fokus: exemeplvis detox/energi, glädje, matsmältning, djup revitalisering.

Hathayoga

Hatha yogan kombinerar, precis som ashtangayogan, dynamiska rörelser och statiska ställningar. Du bygger upp styrka och ökar flexibiliteten i musklerna så att de blir långa och uthålliga.
Dessutom tränas balans och fokus, att vara närvarande i nuet.

Läs mer om olika yogaformer i faktarutan till vänster.


Yoga för alla

Yogan kan anpassas efter dina förutsättningar!!!
Alla kan vara med, oavsett ålder, fysisk kondition, styrka eller smidighet/rörlighet.


Energi och harmoni i vardagen
Tidigare kursdeltagarna upplever att yogan ger dem:
* ökad förmåga a
tt leva i nuet
* harmoni
* mindre värk

* höjd koncentrationskapacitet
* stresstålighet
* en förhöjd känsla av närvaro

* ökad rörlighet
* en skön känsla rent fysiskt.  

Fakta om några av de yogaövningar som ibland ingår i kurserna

Print  

 

Referenser

Ann de Jonge
Lugnt, strukturerat, tydliga instruktioner. Jag som i många år tränat Hatha Yoga fick en kick och känner att jag utvecklats ordentligt. Yogan ger mig ett inre lugn. Förr gick jag med ständig spänning i kroppen p g a stress, bilåkning, datorjobb mm. Nu har jag sällan ont någonstans.

Karin Björnskär
Du är duktig på att instruera lugnt och sakligt. Alla kan delta efter sin förmåga. Du lyssnar av oss deltagare. Från att ha känt mig stel och klumpig som en elfant kan jag nu efter två terminskurser yoga uppleva en mycket smidigare och rörligare kropp.
Jag känner mig alltid glad efter avslutat pass.

Lena Hesse
Det är bra att man inte måste prestera utan gör övningarna efter egen förmåga. Man utvecklas under kursens gång och får samtidigt förklarat för sig de olika rörelserna och andningens bety
delse.
Yogan ger mig förmåga att leva i nuet, ökad koncentrationsförmåga och stresstålighet, mindre värk, ökad rörlighet, harmoni, närvaro och en skön känsla rent fysiskt,

Mikael Eriksson
Jag gillade allt! Hade nog tröttnat om det inte varit svettigt med yoga. Jag har blivit pigg i kroppen, känner mig rörligare och mindre stressad.

Eva Lundberg
Vi fick lära oss yogan steg för steg, sakta och mjukt. Även en sån stel pinne som jag kunde delta efter mina förutsättningar, och redan efter ett par gånger märkte jag en skillnad.
Jag har blivit mycket rörligare. Yogan var en efterlängtad stund av avslappning i veckan.

Anna-Karin Norberg
Övningarna blev förklarade på ett lätt och bra sätt. Det var bra att det fanns utrymme för frågor och hjälp. Tack vare yogan känner jag mig mindre trött. Jag har blivit starkare och mer stresstålig.

Alexander Broberg
Avslappnande och avstressande. Skulle gärna hålla på längre.
Yogan har ökat min rörlighet och efter varje pass har jag känt mig väldigt avslappnad.
Tack Mia!


Marie-Louise Stålnäbb

Jättebra att du förklarar hur man ska göra alla rörelser och övningar. Lagom svårt. Roligt.Skönt. Mysig grupp, lagom många.
Yogan ger mig en  bra känsla som jag har med mig hela veckan. Känner mig lite rörligare. Skönt för både huvudet och kroppen.


Nina Granström

Jag tycker att allt har varit bra. Det är bra att stanna en stund i positionerna. Jättebra med guidad andning genom hela passet.
Jag känner mig rörligare, har bättre blodcirkulation och massor med må bra känslor.


Theres Carlsson
Bra positioner med lagom svårighet.
Yogan ger mig ett lugn och ett verkty
g att hantera situationer i vardagen.


Helene Karnelo
Bra kommunikation mellan lärare och elever.
Yogan gör att jag kan leva mer i nuet, får ökad rörlighet, mindre värk samt bättre koncentration och stresstålighet.


Emmy Käck

Gruppens storlek har gett en gemenskap och ett lugn. Mörkt rum med tända ljus gillade jag. Det var enkla och bra förklaringar till positionerna.
Yogan har gett mig smidighet och ökad flexibilitet. I och med att jag studerar och sitter mycket ger den ett kroppsligt välbefinnande. Jag är en energirik person så för mig lugnar yogan och ökar min förmåga att leva i nuet.

Josefina Klarén
Jag gillade att det var olika teman/fokus varje gång. Jag tycker också om att det är "blandyoga". Du är en bra yogainstruktör.
Yogan ger mig lugn, positiv energi och styrka samt rörlighet.

Annette Broberg
Som nybörjare har jag blivit vägledd på ett bra sätt.
Yogan hjälper mig att reflektera och landa i nuet efter stressiga dagar.

Julia
Det var bra att vi gick igenom rörelserna noga i början och att det sedan fanns möjlighet att fråga om man undrade över något. Jag har blivit rörligare och fått mer energi. Det har också blivit lättare att slappna av och varva ner.

Emmy Käck
Gruppens storlek har gett en gemenskap och ett lugn. Mörkt rum med tända ljus gillade jag. Det var enkla och bra förklaringar till positionerna.
Yogan har gett mig smidighet och ökad flexibilitet. I och med att jag studerar och sitter mycket ger den ett kroppsligt välbefinnande. Jag är en energirik person så för mig lugnar yogan och ökar min förmåga att leva i nuet.

Josefina Klarén
Jag gillade att det var olika teman/fokus varje gång. Jag tycker också om att det är "blandyoga". Du är en bra yogainstruktör.
Yogan ger mig lugn, positiv energi och styrka samt rörlighet.

Annette Broberg
Som nybörjare har jag blivit vägledd på ett bra sätt.
Yogan hjälper mig att reflektera och landa i nuet efter stressiga dagar.


Lovisa
Tyckte det var bra att du visade noga varje gång så att man kunde hänga med även om man glömt. Jättebra att du tydligt sa att man går så långt man kan. Skönt för mig som inte är så vig!
Yogan gör att jag känner mig rörligare. Vissa gånger känner jag att blodcirkulationern kommer igång. Känns skönt för kroppen att sträcka ut.

Anna Malm
Yogan hjälper mig att vara i nuet och stärker min kroppskännedom. Det är sköna rörelser och en varm stämning som gör att man känner sig helad. Lokalen är vacker. Jag tycker du ger jättebra instruktioner.

Kajsa Moberg
Din framtoning är väldigt ödmjuk och det gör att jag känner mig lugn och trygg. Du är tydlig i dina instruktioner och hela tiden öppen för utformningen av kursen.


Brita M
Det är bra att du tar det så lugnt, alla hinner med, och att det finns tid för frågor. Yogan ger mig mindre värk och bättre rörlighet. Mår jättebra efter varje pass. Det sitter i även da´n efter.

Christer Eriksson
Jag kände mig piggare efter yogan, gladare, mer positiv. Nacken har blivit bättre.

Göran Ekström
Lugnt och fint, nåt att se fram emot. Kändes bättre och bättre. 

Magnus Hörlin
Det är bra när du visar individuellt.

Katarina Bertilsson
Yogan gör att jag blir mjukare i kroppen, lugnare och mindre stressad.

      

Hem  |  Presentation  |  Behandlingar  |  Kurser  |  Yogapaddling  |  Hantverk  |  Monavie intro  |  Produkter  |  Kontakt  |  Referenser  |  Grupper / Evenemang   |  Webbshop  |  Priser  |  Kalender  |  Presenttips  |  Länkar
Copyright 2007 by My Website  | Terms Of Use | Privacy Statement